lördag 24 september 2016

En bild om dagen... kanske

Herregud... inte ett blogginlägg på ett halvår... igen. Det får mig att fundera på om jag verkligen ska ha en blogg men varje gång jag tänker det så inbillar jag mig själv att om jag har kvar bloggen och använder den ofta så kan den få mig att börja använda kameran mera och leka med bilder i Photoshop igen. Jag har nästan slutat att fotografera helt och nästan lika sällan som jag gör blogginlägg kopierar jag in bilderna från minneskorten till datorn. Visserligen fotar jag med fyra kameror men jag har inte särskilt stora minneskort i någon av dem så på ett halvår borde åtminstone något kort vara fullt till bristningsgränsen... men icke.

Fyra kameror låter stort och bra men det är det inte. Jag har rätt amatörmässiga kameror - en liten Sony kompaktkamera som jag alltid har med mig i handväskan men alltför sällan plockar fram och använder. De övriga tre har jag för att jag tycker det är bekvämt att inte behöva byta objektiv så därför har jag sparat den gamla kameran varje gång jag köpt en ny. Inga märkvärdiga kameror, Nikon D40 , D90 och D7200, men de duger alldeles utmärkt åt mig. Jag använder alla tre.

Att det inte blir fler bilder beror förmodligen på följande; inte en enda bild blir bra, jag saknar öga att hitta motiv just nu, jag har dessutom köpt en ny kamera vilket gör att man tappar lusten lite bara för att det blir så omständigt när man inte direkt hittar inställningen man söker men den största anldeningen är att jag saknar inspiration. Jag tittar på andras bilder och ser hur bra de är, fina motiv, bra kompositioner och allt det där och sen tittar jag på mina och ser.... skräp!

Bestämde mig nu för att jag ska ta åtminstone en bild varje dag i minst en vecka. Så igår halade jag fram kameran bara för att få den dagens bild avklarad. Så dumt men å andra sidan använde jag i alla fall kameran. Förhoppningsvis ska jag ta lite mer övertänkta bilder i fortsättningen. Så blir kanske sju skräpbilder på raken här på bloggen om jag lyckas lägga ta en bild varje dag.Här är i alla fall gårdagens enda bild. Givetvis tagen med kompaktkameran.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar