lördag 10 augusti 2019

Rödfibbla

I ett par år har en vacker och klart lysande blomma växt i en slänt som jag ofta passerar. Blomman verkar öka i antal för varje år och i år var det väldigt många blommor. Så tätt att det lyste orange-rött på långt håll när man närmade sig slänten. Ända sen jag såg den första gången har jag funderat på vad det egentligen är för blomma och frågat mig runt men ingen har kunnat svara på vad det är för blomma.

Till slut tänkte jag att jag måste ta reda på det istället för att bara passera och tänkta "åh, vilken fin blomma, undrar vad den heter" så jag gick hem och tog fram blomboken. Jag gissade att den var släkt med maskrosorna så jag började där och det tog inte många sekunder förrän jag hittade rätt blomma. Rödfibbla.

När jag sen sa att jag letat reda på att det var en rödfibbla så fick jag veta att det är en blomma som man ska rapportera. Det hade jag ingen aning om men nu är den rapporterad.  Eftersom jag inte själv är registrerad på artportalen.se så rapporterade min bror in det. Tyvärr hade de i stort sett blommat över då så han fick leta en stund för att hitta några fortfarande blommande exemplar. Lite tråkigt när de hade blommat så rikligt och så länge. Han får göra ett nytt försök nästa år.

Så här såg de i alla fall ut en av gångerna när jag passerade och faktiskt stannade och plockade fram kameran. Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.

 
 
 


 


1 kommentar:

  1. Varför missade jag hela den ängen? Hoppas dom kommer upp i sommar oxo. Du fick fina bilder på dom

    SvaraRadera