fredag 28 april 2017

Finns det bara en sanning eller kan det finnas två olika sanningar om samma sak?

Satt och lekte i photoshop med en gammal bild förra helgen men så fick jag ett erbjudande om att följa med till Umeå och eftersom jag hade ett ärende dit nappade jag genast och bilden åkte tillbaka in i datorns mörka mappar.

Eftersom Windows 10 har ett eget liv (när strömmen är på) så bestämmer den att när jag öppnar utforskaren hamnar jag direkt i "snabbåtkomst" och där visas de senaste bilder och dokument som jag använt. Alltså poppade bilden från förra helgen upp och jag kom på att jag skulle fila färdigt på den.

Det är en bild tagen vid Betsele-dammen en fin men molnig sommardag. Vyn var ganska magisk men som vanligt blev bilden i kameran inte särskilt magiskt. Vyn var naturligtvis densamma men färgerna och ljuset stämde inte så bra med hur det egentligen såg ut. Bilden kändes grå och murrig och hade inget som man egentligen fäste blicken på. Så i Photoshop förändrade jag ljuset i bilden, ökade ljuset mer på vissa ställen och vips blev det en helt annan bild med samma motiv. Blicken fastnar på detaljer i bilden vilket jag inte upplevde att den gjorde i originalbilden. Förgrunden kanske blev lite för iögonfallande men samtidigt var det lite ditåt jag ville att blicken skulle styras. Jag får prova att dämpa det lite och se om bilden känns bättre eller sämre.

 Ljus och färg stämde nu överens med hur det var när bilden togs så egentligen är den bilden mer sanningsenlig trots att den är manipulerad i Photoshop. Så frågan är vilken bild som är den sanna - den som manipulerats i Photoshop som stämmer någorlunda med verkligheten eller bilden direkt ur kameran som inte är manipulerad/förändrad men som inte stämmer riktigt med hur verkligheten såg ut?

Jämför själv. Originalbilden är den övre och den manipulerade bilden under. Klicka på bilden så får du se den större;




1 kommentar:

  1. Gillar båda varianterna av bilden, fast den behandlade bilden blev riktigt bra. Du duktig på att hitta bra kompositioner överallt.

    SvaraRadera